SUOMEN KUVATAIDEJÄRJESTÖJEN LIITON UUDISTETTU LOGO (FI,EN,SV)
Kun on aika uudistua, kuvataiteilijalle se tarkoittaa myös visuaalista uudistumista. Graafinen suunnittelija Riikka Nousiainen sai SKjL:n hallitukselta tehtävän uudistaa liiton logon kuvaamaan eteenpäin suuntautuvaa, uudistumiskykyistä ja dynaamista liittoa. Emme halunneet korvata logoa täysin uudella, jotta liiton pitkän historian aikana kehittynyt brändi, merkitys ja arvot kulkevat muutoksessa mukana. Klassikon aseman saaneesta merihevosesta on vuosien myötä tehty monia eri versioita, ja sen haluamme säilyttää myös uudessa logossa.
Nousiainen avaa ilmaisullisia valintojaan: ”Väreinä tunnuksessa on tuttu oranssi sekä sen rinnalle valikoitunut murrettu violetti. Oranssi on hyvin energinen väri ja violetti sen rinnalla viileä ja tasapainottava. Yhdessä ne ovat kuin yin ja yang, joiden molempien energiat ja voimat ovat tarpeellisia.”
Kuvataiteilija Raija Kuisma on toiminut liiton hallituksessa vuosina 2004–2013 ja 2024–2025. Kuisman mukaan Suomen Kuvataidejärjestöjen liitto edustaa suurta osaa suomalaisia kuvataidejärjestöjä, joten liiton logon merkitys on myös suuri. Sen visuaalisuus tunnistetaan ja tunnetaan. “Liiton tehtävät eivät ole vuosien myötä vähentyneet, päinvastoin toiminnan merkitys kasvaa. Liitto menee eteenpäin ajaen taideyhdistysten asemaa koko laajan Suomen alueella. Siksi on hyvä, että logossa oleva tunnus katsoo myös kirkkaana oranssina eteenpäin.” Kuisma pohtii.
Liiton logon uudistaminen on osa viidelle vuodelle jaettua toiminnan uudistamisen ja sopeuttamisen suunnitelmaa.
When it is time to renew, for a visual artist it also means visual renew. Graphic designer Riikka Nousiainen was tasked by the SKjL board to renew the union’s logo to depict a forward-looking, renewable and dynamic union. We did not want to replace the logo with a completely new one, so that the brand, meaning and values that have developed over the union’s long history would go along with the change. The seahorse, which has gained the status of a classic, has been made in many different versions over the years, and we want to preserve it in the new logo as well.
Nousiainen opens up about her expressive choices: “The colors in the logo are the familiar orange and the muted purple selected alongside it. Orange is a very energetic color and purple is cool and balanced alongside it. Together they are like yin and yang, both of whose energies and powers are necessary.”
Visual artist Raija Kuisma has served on the union’s board in 2004-2013 and 2024-2025. According to Kuisma, the Finnish Union of Artist Associations represents a large part of Finnish fine arts organizations, so the union's logo is also of great importance. Its visuality is recognized and known. “The union's tasks have not diminished over the years; on the contrary, the importance of its activities is increasing. The union is moving forward, promoting the position of art associations throughout the vast territory of Finland. That is why it is good that the emblem in the logo also looks forward in bright orange.” Kuisma reflects.
The renewal of the union's logo is part of a five-year plan for the renewal and adaptation of operations.
—
När det är dags att förnya sig, betyder det för en bildkonstnär också visuella element. Grafikern Riikka Nousiainen fick i uppdrag av SKL:s styrelse att förnya föreningens logotyp för att avbilda en framåtblickande, förnybar och dynamisk förening. Vi ville inte ersätta logotypen med en helt ny, utan att varumärket, innebörden och värderingarna som har utvecklats under föreningens långa historia skulle följa med förändringen. Sjöhästen, som har fått status som klassiker, har gjorts i många olika versioner genom åren, och vi vill bevara den även i den nya logotypen.
Nousiainen berättar om sina uttrycksfulla val: ”Färgerna i logotypen är den välbekanta orangea färgen och den dämpade lila färgen som valts bredvid. Orange är en mycket energisk färg och lila är sval och balanserande bredvid den. Tillsammans är de som yin och yang, vars energier och krafter är nödvändiga.”
Bildkonstnären Raija Kuisma tjänstgjorde i föreningens styrelse 2004-2013 och 2024-2025. Enligt Kuisma representerar Finlands konstförening en stor del av de finska konstorganisationerna, så föreningens logotyp är också av stor betydelse. Dess visualitet är erkänd och känd. ”Föreningens uppgifter har inte minskat med åren; tvärtom ökar betydelsen av dess verksamhet. Föreningen går framåt och främjar konstföreningarnas ställning i hela Finlands vidsträckta territorium. Därför är det bra att emblemet i logotypen också tittar framåt i klarorange.” reflekterar Kuisma.
Förnyelsen av föreningens logotyp är en del av en femårsplan för förnyelse och anpassning av verksamheten.